Blog

Hoe manipuleer ik mezelf (oktober 2010)

Onlangs bleek uit Duits onderzoek (gepubliceerd in Psychological Science) dat een tot geluksmascotte omgetoverd voorwerp wel degelijk kan helpen. Zo bleek dat proefpersonen die hoorden dat ze tijdens het golfspel met als test met een `geluksgolfbal` speelden, het beter deden dan spelers die een gewone bal kregen. Wat ook naar voren kwam uit het onderzoek is dat de werking anders is dan gedacht. Er komt geen magie aan te pas. In een vervolgexperiment dat bestond uit het oplossen van puzzels, bleek dat degenen die een geluksvoorwerp, zoals een specifiek sieraad, bij zich hadden, zichzelf hogere doelen stelden en daardoor extra gemotiveerd werden. Ze hadden er meer vertrouwen in dat zij hun doel zouden bereiken dan proefpersonen zonder een geluk brengend voorwerp. Het bleken vooral de extra motivatie en het grotere vertrouwen in een goede afloop te zijn die ervoor zorgden dat deze mensen meer puzzels oplosten dan hun collega`s. De kracht van geluk brengende voorwerpen zit dus vooral tussen de oren. Veel ondernemers weten dat ze met die wetenschap ook hun eigen succes kunnen beinvloeden.

Hoofdsponsors KLM Open (aug.-sept. 2010)

Kijk dat is nou humor. Deze maand las ik in een marketingvakblad dat T-Mobile en Research in Motion (RIM) sponsor zijn geworden van het KLM Open. Er stond letterlijk: ‘Het duo-sponsorship biedt het juiste platform voor communicatie en relatiemanagement.’ Ik vraag me af of het duo-sponsorship niet in de gaten heeft dat ze op z’n minst met drie sponsors zijn. De hoofdsponsor KLM - heeft met deze meerjaren strategie van sponsoring – klaarblijkelijk zo’n sterke merkmeerwaarde opgebouwd dat andere sponsors zich hieraan graag willen verbinden.

Waarom scoren de Beesies zo hoog (juli 2010)

De Beesies bij Albert Heijn waren tijdens de WK opnieuw in no-time uitverkocht. Vanwaar dit succes? Enerzijds natuurlijk door de forse reclameondersteuning maar veel belangrijker blijkt het gegeven dat de waardering door kinderen veel hoger ligt dan bij acties van de concurrent. Op de vraag waarom de waardering zo hoog is, is het antwoord simpel: "Met de Beesies kun je spelen".

Het concept achter een merk (juni 2010)

Een omschrijving ter overdenking: een goed conceptmerk onderscheidt zich van productkenmerken door geen intrinsieke kwaliteiten en/of schijninnovaties meer te claimen maar een gedachtegoed, een betekenis en een visie. Er wordt bij een merk een denk- en gevoelswereld aangedragen. Zie hier de basis voor invulling van sponsoring en event-marketing.

Dagbladgoud (mei 2010)

Ieder jaar worden er door de Cebuco onder de noemer van ‘dagbladgoud’ prijzen uitgereikt voor de beste dagbladadvertenties. Helaas zijn de genomineerden voor de gouden dagbladadvertentie vrijwel altijd degenen die ook het meeste reclamebudget hebben voor de ontwikkeling van een paginagrote advertentie terwijl deze qua creativiteit niet altijd en per definitie de beste zijn. Misschien moet er eens een sub. categorie in het leven worden geroepen zodat ook de kleinere adverteerders (met de kleinere formaten) een eerlijke kans krijgen.

Internet exposure (april 2010)

Door de intrede van internet kan een bedrijf zich nog breder presenteren. Duidelijk is echter ook dat als het er op aan komt, het toch uiteindelijk altijd draait om het persoonlijke contract. Je kan in het geval van Resink Marketing Consultancy op internet uitleg geven van je werk of casestudies met mooie beelden tonen en daarmee waardering of kritiek oogsten maar dat werkt toch heel anders dan aan iemand persoonlijk je kennis en enthousiasme te tonen. Iemand voelt in een gesprek je betrokkenheid en of er daadwerkelijk een klik is. Zo ontstaat er veel sneller duidelijkheid over gewenste samenwerking.

Subcategorieën