Blog

Multiplier-effect social media (juli-aug. 2011)

Wat maakt social media zo anders? Vaak zegt men dat er niets nieuws onder de zon is echter via social media is er de mogelijkheid om een snel verspreidend effect op gang te brengen. Zelf noem ik dat het multiplier effect. De opzet en inhoud van de boodschap maakt de impact! En de impact zorgt voor het effect. Wat leuk, opmerkelijk en bevestigend is voor diegene die de boodschap leest, zorgt er vervolgens zelf voor dat deze informatie verder wordt doorgegeven. Hoe meer mensen inhaken hoe groter de verspreiding. Zo ontstaat het multiplier effect dat zich over de totale breedte van de verschillende sociale media kan verspreiden. Niet het middel dus, maar nog steeds het creatieve denken binnen de inhoudelijke boodschap, zorgt voor het verkrijgen van optimaal resultaat op social media (en dat voor relatief lage kosten).

Social media in ontwikkeling (mei-juni 2011)

Er wordt heel veel over social media gesproken. Maar wat is het nou eigenlijk?  In de eerste plaats is en blijft  het een middel, onder een noemer van een prima medium tot communicatie. Niet meer of minder dus dan bijvoorbeeld: tv, radio, adverteren in gedrukte media etc., etc.  Middelen die niet op zich staan maar voortkomen uit inschakeling vanuit het hieraan ten grondslag liggend hoger gelegen doel zoals de marketing- en communicatiedoelstellingen. Het kan dus best zijn dat bij een bepaalde campagne juist social media middelen helemaal niet ingeschakeld moeten worden. Het is allemaal sterk afhankelijk van datgene wat je wat wenst te bereiken en bij welke doelgroep. Breng doelstellingen en uitgangspunten duidelijk in beeld en maak aan de hand van de gewenste positionering, het communicatieconcept en de boodschap een heldere overweging van het maximale aan bereik in relatie tot de kosten. Met welke combinatie van middelen behaal je dan dus het juiste en optimale effect. Daar gaat het om!

Merkimage sponsoring (mrt-april 2011)

Vicks heeft het in Diergaarde Blijdorp geboren ijsbeertje geadopteerd. Onderdeel van de samenwerking is dat Vicks zijn naam aan het ijsbeertje mag verbinden. Vicks draagt o.a. bij aan de verzorging van het ijsbeertje en er zal een gezamenlijke campagne worden gevoerd, waarbij de ijsberenwebcam een belangrijke rol speelt. Het merk Vicks dat staat voor fris, sterk en gezond, gebruikt al jaren een beeld van een ijsbeer op de verpakkingen en in de reclames. Door deze wijze van sponsoring wordt optimaal ondersteuning gegeven aan het merkimage van Vicks waarbij optimaal wordt ingehaakt op het frisse 'coole' van het snoepje en het warme knuffelgevoel bij een jong ijsbeertje. Ook is niet te onderschatten hoeveel sympathie er bij publieksgroepen ontstaat door de ondersteuning van zgn. goede doelen als natuur-, milieu en dierenbescherming. Op het Youtube kanaal van Blijdorp zijn onder andere twee filmpjes te vinden, over de geboorte van Vicks en de ontwikkelingen tot op heden. Iedereen kan ook lid worden van de speciale Hyves voor ijsbeertje Vicks. Degene die bij Vicks zo oplettend was om voor deze keuze van sponsoring te kiezen verdient een warme knuffelbeer.

Mond tot mond reclame effect (jan.-feb. 2011)

Onderzoek eind 2010 toont aan dat mond tot mond reclame nog steeds voor een groot deel de informatie verkrijgt uit de combinatie van informatie verkregen via tv, advertenties en online communicatie. De veronderstelling dat online social media hierin leidend is, is een schromelijk overschatting. Slechts 2 tot 3% wordt gegeven via Twitter en bijvoorbeeld Facebook. Echter door de aandacht die aan deze media wordt gegeven lijkt dit veel meer. Meer dan 90% van de mond-tot-mond communicatie gaat via persoonlijk contact of via de telefoon. Naast de mond tot mond reclame slaagt de printed media er vooral in de meest invloedrijke groep consumenten (8% van de bevolking) te bereiken. Het medium vormt de referentie en de voornoemde groep geeft hun bevindingen door aan het grote publiek. Voor het grote publiek komt de commerciele informatie toch vooral via televisie en heeft daarmee een bereik waar kranten en tijdschriften noch online nog lang niet in de buurt komen.

Ik voel me meer dan een consument (dec. 2010)

Javier Guzman - Marketing

{youtubegallery=Javier Guzman - Marketing}

Hoe leuk zijn we op Facebook (nov.-dec. 2010)

In vier jaar tijd is Facebook uitgegroeid tot een van de grootste digitale vriendennetwerken in de wereld. Zeker 0.5 miljard mensen maken gebruik van dit social netwerk, dat neerkomt op 1 op de 14 mensen ter wereld. Facebook is, eigenlijk net als twitter, een manier om aan de buitenwereld te laten zien en lezen waarmee je zoal bezig bent. Het is een soort van podium voor een ongebreidelde zelfverheerlijking dat alleen bestaat omdat mensen niets willen missen. Het medium is voor vele mensen een methode om hun beste 'ik' te laten zien. Dat dit meestal wat mooier wordt voorgesteld dan de werkelijkheid maakt daarbij niet zoveel uit. Facebook is er immers om gezien te worden en dat te delen en te projecteren op anderen!

Broninformatie: Quote november 2010.

Subcategorieƫn