Blog

Een goede (merk-)naam halve werk (okt.-dec. 2012) 

Een van de belangrijkste stappen in het marketing communicatieproces, en daar wordt vaak onvoldoende over nagedacht, is het ontwikkelen van een goede merknaam. Juist door hier wel bij stil te staan, kan er in de toekomst veel geld worden bespaard. Immers een goede (merk-)naam biedt op zich al een directe identificatie en herkenning. Vanuit ons resultaat gerichte denken gaan wij met onze opdrachtgever dan ook de uitdaging aan een goede (merk-)naam te ontwikkelen waarbij door ons een zes stappenproces wordt gehanteerd; 1. Analyse van het concept achter product of dienst 2. Brainstormsessie namen 3. Screening op basis van conceptassociaties 4. Tweede screening op basis van algemene voorwaarden goede naamstelling 5. Uiteindelijke namen screenen op juridische mogelijkheden: auteursrechten, in handelsregister, te deponeren, internet domeinregistratie etc. 6. Officiële registratie (met daarbij ook het vervolgens ontwikkelde logo/merkbeeld). 

Het belang van (online-) video (juli-sept. 2012)

De impact van een video is opmerkelijk binnen dat van andere communicatiedragers. Uit onderzoek is bekend dat beeld en geluid een veel hogere impact en kwaliteitsuitstraling hebben dan bijv. traditionele printmedia. Zo wordt een online video op dit moment ook steeds meer een vast onderdeel op een website. Dit geeft immers meer attentie en extra waarde aan de internetsite maar daarnaast stijgt - door bijvoorbeeld de plaatsing van hetzelfde filmpje op YouTube - uw site tevens aanmerkelijk in de zoekresultaten van Google. Dit ontstaat niet alleen door de registratie op de juiste keywords maar ook doordat YouTube van Google zelf is. Een online filmpje kan verder ook een prima stap zijn om de contacten via social media kanaal te gaan intensiveren. En zo zijn er nog veel meer voordelen te noemen. Vanuit strategische communicatie biedt RMC de gehele integratie van dit soort activiteiten. 

De kracht van een filmpje (april-juni 2012)

Ik ben een verhaaltje aan het schrijven maar het kost nog enige tijd. Dit heeft ook te maken met het feit dat we op dit moment enkele filmpjes aan het produceren zijn. In ieder geval kan ik alvast zeggen dat 'n videofilmpje eigenlijk de enige echte vervanger kan zijn van het daadwerkelijke menselijke contact. We zien en horen en missen eigenlijk alleen nog het voelen en ruiken. Maar ja, dat heeft soms ook voordelen. meer informatie

Waarom zoekmachinemarketing zo belangrijk is (jan.-mrt. 2012)

Het belang van zoekmachinemarketing of SEO neemt nog steeds toe. Uit onderzoek is bekend dat consumenten die zich online oriënteren meestal kiezen uit de website die ze als eerste bezoeken. Door 6 van de 10 consumenten worden bedrijven die op internet binnen hun categorie als eerste worden gevonden ook gekozen om af te nemen, ondanks dat er ook naar partijen die als tweede of derde gevonden werden is gekeken. Het is dus voor online aanbieders zeer belangrijk om als eerste gevonden te worden. Anders dan de website die als eerste wordt gevonden, heeft een tweede slechts 19% kans om als favoriet te worden aangemerkt. In een kwart van de gevallen wordt de eerste website bezocht door het direct intypen van de URL. Een overgrote meerderheid vindt echter via Google. Consumenten die hun eerste website bezoeken, zijn in 70% van de gevallen afkomstig van een zoekmachine. Zowel de actieve als passieve naamsbekendheid is dus voor een bedrijf of merk van groot belang.

Online winkelen verliest terrein (nov.-dec. 2011)

De stijging van online kopen lijkt af te nemen. De Consument wil duidelijk zowel fysiek als online winkelen. Het begrip 'cross channel retail' is daarmee een duidelijk fenomeen. Dit stelt de ABN AMRO bank naar aanleiding van onderzoek dat onlangs samen met CBW-MITEX is gehouden. Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds spectaculair zijn, moeten retailers volgens ABN Amro de offline kanalen niet vergeten. De steeds maar sterk stijgende spiraal van de online verkopen neemt af. In 2015 is de prognose dat cross channel retail verantwoordelijk is voor 54,1% van de verkopen. Het aandeel van pure online kopers gaat van 10,4% naar 8,8%. Opvallend is verder dat de voorkeur voor uitsluitend online kopen niet leeftijdsgebonden is. Bij het online shoppen kiest de consument grotendeels voor gemak: shoppen wanneer je maar wilt en eenvoudig prijzen vergelijken. Maar in de fysieke winkel kun je het onderscheid echt 'ondergaan'. Beleving en goed personeel dat deskundig adviseert zijn daarbij de belangrijkste factoren.

MVO en Duurzaamheid (sept.-okt. 2011)

Naast Sociale Media is op dit moment ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heel actueel. Dit laatste heeft trouwens ook sterk met het eerste te maken. Het is dus belangrijk als onderneming actief bezig te zijn met MVO en dit ook daadwerkelijk goed te communiceren (zowel in- als extern). Een grote valkuil is echter je beter voor te doen als dat daadwerkelijk het geval is. Wat dat betreft geldt hier nog meer als bij andere onderwerpen: wees duidelijk, transparant en eerlijk. Een goede MVO-communicatie kan alleen als deze ook daadwerkelijk aansluit bij de image- positionering van de onderneming. Herkenningspunten moeten dan ook aanwezig en tastbaar zijn. Enkele stappen om te komen tot goede marketing en communicatie voor MVO zijn o.a.: - denk goed na over de visie en kernwaarden van het bedrijf, - vertel wat je daadwerkelijk voelt en doet aan duurzaamheid, - bepaal de ambitie en doelen van het MVO-beleid van de organisatie, - de medewerkers van het bedrijf moeten representanten zijn en worden, - deel MVO-beleid met afnemers, leveranciers, belangen- en publieksgroepen, - pas inkoopbeleid aan op duurzaamheid, - geef aan hoe met energieverbruik wordt omgegaan, - draag MVO aspecten van onderneming communicatief uit (speciaal logo, nieuwsbrief, website, persberichten etc.).

Subcategorieën