Blog 2019

Bescherming concept, ontwerp, tekst en beeld (okt.-dec. 2019)

Een idee voor de opzet en het invullen van een bepaalde campagne moet, ook afhankelijk van het medium, juridisch aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo kunnen er zowel op het concept als de uitvoering, auteursrechten, copyright en licenties rusten. Liggen idee en teksten veelal bij een communicatiebureau, voor beelden ligt dat ingewikkelder. In overleg met een ingeschakelde fotograaf kunnen bijvoorbeeld rechten worden afgekocht. Een andere en veelal goedkope route is het zoeken naar beelden bij erkende stockbureaus en afhankelijk van het soort gebruik, hiervoor een gebruiksrecht betalen. Een beeld van internet zomaar gebruiken is niet aan te bevelen en kan hoge boetes opleveren.

Juist inschakelen social media belangrijk (juli-sept. 2019)

Facebook en Instagram bepalen met het doorvoeren van algoritmes achter hun platform inmiddels wat mensen wel en niet te zien krijgen. En dat is eigenlijk maar goed ook want alleen aan likes en volgers heb je niet zoveel. Er zijn immers veel fake accounts, like-bots en wel meer redenen om je daar niet op te richten. Kies duidelijk voor kwaliteit, gedefinieerd vanuit de juiste doelstellingen en inhoud. De gewenste interactie met de juiste persoon vanuit de juiste klik naar bijv. de website is veel belangrijker en ook nog eens goed te controleren en te registeren. Het is daarbij wel efficiënt om bij gewenst snel resultaat een samenwerking met een goede influencer aan te gaan.

Bestaat er traditionele reclame? (apr.-jun. 2019)

Steeds meer wordt er gezocht en gegrepen naar nieuwe marketingmiddelen om communicatie effectief te laten zijn. Het wordt bijna een doel op zich. Is het niet meestal oude wijn in nieuwe zakken? De boodschap lijkt heel effectief echter ook veel anderen hebben dezelfde nieuwe routes ontdekt. Het effect is veel minder dan verwacht. Doelgroepen worden blootgesteld aan een grote hoeveelheid signalen waardoor tegenwoordig deels informatie bijna automatisch ‘geblockt’ wordt. Zoek daarom vooral naar opvallendheid en exclusiviteit in een omgeving met beperkte signalen. Zou een vliegtuigje, met daarachter een reclamestrook, weer in beeld komen…...

De ontwikkelingen in design 2019 (jan.-mrt. 2019)

  • Het overweldigende aanbod van kleuren zal in 2019 nog sterker toenemen.
  • In fotografie ook meer kleuren. Illustratieve en kunstzinnige decors worden geïntegreerd.
  • Het toepassen van een kleurverloop komt terug. Een revival van een ambachtelijke beleving.
  • In design wordt gezocht naar mogelijkheden om traditionele ontwerp-grids te vermijden.
  • Er wordt gezocht naar grotere lettering en meer variatie in typografie.
  • Het integreren en combineren van actueel en geprojecteerd beeld krijgt meer toepassing.
  • Illustraties, animaties en dimensies vormen een belangrijk onderdeel van het design.