Blog 2017

De snelheid van het stilstaande beeld (okt.-nov. 2017)

Oftewel: is LED-reclame als boarding wel zo succesvol?
Onlangs werd ik benaderd voor het meedenken in een sponsoring traject en vooral in bordreclame. In de gesprekken bemerkte ik dat (frequent wisselende) led-reclame als een geweldig mooi medium van deze tijd wordt gezien. De adverteerders verdringen zich om enkele seconden in beeld te zijn. Vanuit mijn ervaring moest ik terugdenken aan de periode dat (niet bewegende) bordreclame langs een sportveld de enige keuze was. Een periode waarin de discussie over het ‘doorbladeren’ van pagina’s in een magazine ook al actueel was. Bij dit laatste lag altijd de voorkeur op het zo lang mogelijk vasthouden van de aandacht op de betreffende advertentiepagina. Het snel omslaan van de pagina zou slechts het vluchtig waarnemen van de advertentieboodschap betekenen. En op de volgende pagina staat al weer een andere reclame-uiting waardoor de herinneringsscore snel daalt.  Vanuit deze kennis zijn er voor mijn opdrachtgever toch maar traditionele reclameborden geplaatst, naast en aan beide zijden van de led-boarding. Dit geeft zekerheid van exposure zowel bij toeschouwers als bij T.V. samenvattingen.

Innoveer in concepten! (juli-sept. 2017)

Nu het met de economie weer iets beter gaat zien we dat de workload bij veel bedrijven toeneemt. Dit betekent hard lopen om de dagelijkse werkzaamheden goed te kunnen invullen. Helaas komt strategische vernieuwing dan op het tweede plan terwijl juist met het oog op de toekomst ook daarop de focus moet liggen. Het pakken van kansen door het ontwikkelen van nieuwe concepten is steeds meer een discipline waarin wij ons gespecialiseerd hebben. En dit alles met als doel om voor u als opdrachtgever, in een nieuwe of bestaande markt, te innoveren met bijvoorbeeld een (aangepast) product, een nieuw merk, een (her-) positionering van een propositie en/of bijsturing van een bestaand assortiment, het claimen van een communicatieconcept en het mogelijk bijsturen van uw imagebeleving. In dit gehele proces zijn wij een deskundige marketingpartner en nemen u daarmee in deze drukke periode ook nog eens werk uit handen.

Wat is Agile marketing? (apr.-juni 2017)

Agile marketing is vergelijkbaar met het werken volgens het scrum principe. In plaats van werken in grote, overweldigende projecten worden deze juist aangevlogen vanuit kleinere multidisciplinaire teams die zelf keuzes maken op afgebakende stappen en invulling. Op deze wijze kunnen concrete resultaten snel geleverd worden. Dus geen grote jaarplannen, langlopende projecten maar snelle actie en interactie met klanten. Bedrijven die al op een dergelijke manier (proberen te) werken zijn o.a. Booking.com, Bol.com en Coolblue.
Deze aanpak en werkwijze is natuurlijk niet echt nieuw. Vanuit met name de mentaliteit van de kleinere (detailhandels-)bedrijven is deze pragmatische aanpak – bewust of onbewust - natuurlijk al langer bekend. Het grote verschil is echter dat optimalisatie van de resultaten tegenwoordig meestal online verloopt en dat dan de term Agile marketing wordt genoemd.

Negatieve reacties op je social media. Wat nu? (jan.-mrt. 2017)

Grote paniek bij veel bedrijven als er een negatieve reactie wordt geplaatst op social media. Maar ga er vooral verstandig mee om. In het ‘Communicatie Magazine’ las ik een artikel waarvan ik de belangrijkste tips toch even wil melden;

Moet ik de tweets weghalen? Nee, vooral gewoon laten staan. Weghalen heeft het risico dat er nog veel meer rumoer gaat ontstaan. Je hebt gekozen voor online…hou dat vooral zo. Wat dan wel te doen?
Snel reageren maar wel gepast
. Ook al is alles nog niet duidelijk, kies er dan in eerste instantie toch voor om te reageren bijvoorbeeld in de trant van: ‘Bedankt voor jullie melding, we komen er snel op terug’. Altijd een goede analyse maken en aan de hand daarvan een passende reactie geven.
Denk vooraf altijd goed na bij het plaatsen van communicatie op social media. Er bestaat immers de mogelijkheid tot het oproepen van negatieve reacties. Wees daarom op de hoogte van maatschappelijk discussies en wat er vooral bij je doelgroep speelt.
Kies heel duidelijk voor ‘sorry’.  Als het probleem er ligt is het niet verstandig dit te ontkennen. Zeg gewoon: ‘onze fout, het spijt ons’. Hou het daarbij persoonlijk. Een fout is immers menselijk. Zuiverheid en openheid geeft dan altijd meer begrip bij een ‘sorry’ dan een afstandelijke houding.
Reageren met humor? Een grapje kan gehanteerd worden als daarmee voor een ieder duidelijk is dat dit het probleem op een serieuze wijze wordt gerelativeerd. Sterker nog misschien waait het over of ontstaat er een vervolgdiscussie die minder over de inhoudelijkheid van het probleem gaat.