Blog 2014

Opmerkelijk snel vindbaar op internet (okt.-dec. 2014)

Onlangs hebben wij een - nu al succesvolle - internetsite opgeleverd. Zeker wat de optimale vindbaarheid op Google betreft. Heel enthousiast hebben wij bij de productie van de site een keurig en herkenbaar zoekwoord in de kop (h1) geplaatst evenals in de browsertitle (title) en tevens enkele synoniemen in de body-copy. Ook hebben wij uitgebreid gekeken naar conversie-optimalisatie en daarbij duidelijk de mogelijkheden om tot contact te komen opgenomen. Ook vooral niet vergeten het omschrijven van goede meta-descriptions om daarmee een drempelverlagende doorklik te krijgen bij de Google-zoekvermelding. Toen hebben wij vervolgens officieel de site op het world wide web geplaatst. En zoals altijd duurt het dan enkele dagen voordat Google een en ander optimaal heeft kunnen scannen en registreren om het vervolgens op een mooie (kop-)positie te krijgen. Echter......dat laatste duurde ons iets te lang. Snel dus een videofilmpje gemaakt en deze geplaatst op Youtube. Een opmerkelijke voltreffer. Al na een dag stond de vermelding bij de zoekresultaten van Google. Filmpje dus nog veel belangrijker als dat wij al dachten. Wilt u ook verder komen met uw website? Wij bieden u graag onze diensten aan!

Digitale belevingsmarketing, nieuwe benadering (juli-sept. 2014)

Digitale belevingsmarketing is een relatief nieuwe marketingbenadering waarbij als onderdeel van positionering en gerichte doelgroepbenadering het grote belang van online-webmarketing wordt geïntegreerd in een totaalstrategie van een onderneming. De wijze waarop een organisatie zich in al haar facetten presenteert wordt een synergetische benadering waarbij het digitale onderdeel een steeds belangrijker plaats gaat innemen. Alle verschillende facetten van marketing komen samen. Van modellen tot middelen en van strategieën tot uitvoering. E-mail marketing, content management, reputatie opbouw, social media, seo, mobile approach, PR en cross-media steeds meer wordt op uitvoerend niveau specialistische kennis gevraagd. Vanuit een strategische benadering dient echter expertise te worden ingeschakeld (bijv. van Resink) om vervolgens vanuit een planmatige fasering te komen tot de gewenste uitvoering door specialisten.

Identiteit als communicatiemiddel (april-juni 2014)

Er is altijd veel onduidelijkheid als ik bedrijven vraag naar hun identiteit. Vanuit mijn optiek dient er gestart te worden met het aangeven van de kernwaarden. Dit zijn echter geen abstracte begrippen maar moeten herkenbare kenmerken van de organisatie en haar mensen zijn. Vanuit dit laatste moet dan ook gesignaleerd worden of de medewerker dit als zodanig ervaart en zich daarmee ook onderdeel van de organisatie voelt en tevens of hij of zij daar ook trots op is. Immers sterke bedrijven zijn zelf bijna een merk en dit dient gedragen te worden door de medewerkers. Zo zijn zij daad-werkelijke ambassadeurs van de onderneming die de reputatie van de organisatie uitdragen op een wijze waar commerciĆ«le communicatie nooit tegenop kan.

Belangrijkste marketingtrend 2014 (jan.-mrt. 2014)

In 2014 zal het bedrijfs- en merkimago nog belangrijker worden. Beleving wordt gekoppeld aan mensen, feel-good en welzijn. Als zodanig is belevingsassociatie en projectie heel persoonlijk gericht. In ditzelfde kader zal ook het zogenaamde 'storytelling' steeds meer aandacht moeten krijgen omdat juist het verhaal achter een bedrijf of merk de beleving gaat voeden. Eerlijkheid, transparantie en inhaken op actualiteit zijn aspecten die nauw samenhangen met beleving. De integratie en synergie van online en offline communicatie bepaalt daarbij ook voor een belangrijk deel de impact en opbouw van beleving. Als zodanig zal optimalisatie van contentbeheer ook steeds meer prioriteit vragen en daarmee ook de communicatiemiddelen: copy, video, redactie en PR.