Blog 2012

Een goede (merk-)naam halve werk (okt.-dec. 2012) 

Een van de belangrijkste stappen in het marketing communicatieproces, en daar wordt vaak onvoldoende over nagedacht, is het ontwikkelen van een goede merknaam. Juist door hier wel bij stil te staan, kan er in de toekomst veel geld worden bespaard. Immers een goede (merk-)naam biedt op zich al een directe identificatie en herkenning. Vanuit ons resultaat gerichte denken gaan wij met onze opdrachtgever dan ook de uitdaging aan een goede (merk-)naam te ontwikkelen waarbij door ons een zes stappenproces wordt gehanteerd; 1. Analyse van het concept achter product of dienst 2. Brainstormsessie namen 3. Screening op basis van conceptassociaties 4. Tweede screening op basis van algemene voorwaarden goede naamstelling 5. Uiteindelijke namen screenen op juridische mogelijkheden: auteursrechten, in handelsregister, te deponeren, internet domeinregistratie etc. 6. OfficiĆ«le registratie (met daarbij ook het vervolgens ontwikkelde logo/merkbeeld). 

Het belang van (online-) video (juli-sept. 2012)

De impact van een video is opmerkelijk binnen dat van andere communicatiedragers. Uit onderzoek is bekend dat beeld en geluid een veel hogere impact en kwaliteitsuitstraling hebben dan bijv. traditionele printmedia. Zo wordt een online video op dit moment ook steeds meer een vast onderdeel op een website. Dit geeft immers meer attentie en extra waarde aan de internetsite maar daarnaast stijgt - door bijvoorbeeld de plaatsing van hetzelfde filmpje op YouTube - uw site tevens aanmerkelijk in de zoekresultaten van Google. Dit ontstaat niet alleen door de registratie op de juiste keywords maar ook doordat YouTube van Google zelf is. Een online filmpje kan verder ook een prima stap zijn om de contacten via social media kanaal te gaan intensiveren. En zo zijn er nog veel meer voordelen te noemen. Vanuit strategische communicatie biedt RMC de gehele integratie van dit soort activiteiten. 

De kracht van een filmpje (april-juni 2012)

Ik ben een verhaaltje aan het schrijven maar het kost nog enige tijd. Dit heeft ook te maken met het feit dat we op dit moment enkele filmpjes aan het produceren zijn. In ieder geval kan ik alvast zeggen dat 'n videofilmpje eigenlijk de enige echte vervanger kan zijn van het daadwerkelijke menselijke contact. We zien en horen en missen eigenlijk alleen nog het voelen en ruiken. Maar ja, dat heeft soms ook voordelen. meer informatie

Waarom zoekmachinemarketing zo belangrijk is (jan.-mrt. 2012)

Het belang van zoekmachinemarketing of SEO neemt nog steeds toe. Uit onderzoek is bekend dat consumenten die zich online oriƫnteren meestal kiezen uit de website die ze als eerste bezoeken. Door 6 van de 10 consumenten worden bedrijven die op internet binnen hun categorie als eerste worden gevonden ook gekozen om af te nemen, ondanks dat er ook naar partijen die als tweede of derde gevonden werden is gekeken. Het is dus voor online aanbieders zeer belangrijk om als eerste gevonden te worden. Anders dan de website die als eerste wordt gevonden, heeft een tweede slechts 19% kans om als favoriet te worden aangemerkt. In een kwart van de gevallen wordt de eerste website bezocht door het direct intypen van de URL. Een overgrote meerderheid vindt echter via Google. Consumenten die hun eerste website bezoeken, zijn in 70% van de gevallen afkomstig van een zoekmachine. Zowel de actieve als passieve naamsbekendheid is dus voor een bedrijf of merk van groot belang.