MVO en Duurzaamheid (sept.-okt. 2011)

Naast Sociale Media is op dit moment ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heel actueel. Dit laatste heeft trouwens ook sterk met het eerste te maken. Het is dus belangrijk als onderneming actief bezig te zijn met MVO en dit ook daadwerkelijk goed te communiceren (zowel in- als extern). Een grote valkuil is echter je beter voor te doen als dat daadwerkelijk het geval is. Wat dat betreft geldt hier nog meer als bij andere onderwerpen: wees duidelijk, transparant en eerlijk. Een goede MVO-communicatie kan alleen als deze ook daadwerkelijk aansluit bij de image- positionering van de onderneming. Herkenningspunten moeten dan ook aanwezig en tastbaar zijn. Enkele stappen om te komen tot goede marketing en communicatie voor MVO zijn o.a.: - denk goed na over de visie en kernwaarden van het bedrijf, - vertel wat je daadwerkelijk voelt en doet aan duurzaamheid, - bepaal de ambitie en doelen van het MVO-beleid van de organisatie, - de medewerkers van het bedrijf moeten representanten zijn en worden, - deel MVO-beleid met afnemers, leveranciers, belangen- en publieksgroepen, - pas inkoopbeleid aan op duurzaamheid, - geef aan hoe met energieverbruik wordt omgegaan, - draag MVO aspecten van onderneming communicatief uit (speciaal logo, nieuwsbrief, website, persberichten etc.).