Online winkelen verliest terrein (nov.-dec. 2011)

De stijging van online kopen lijkt af te nemen. De Consument wil duidelijk zowel fysiek als online winkelen. Het begrip 'cross channel retail' is daarmee een duidelijk fenomeen. Dit stelt de ABN AMRO bank naar aanleiding van onderzoek dat onlangs samen met CBW-MITEX is gehouden. Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds spectaculair zijn, moeten retailers volgens ABN Amro de offline kanalen niet vergeten. De steeds maar sterk stijgende spiraal van de online verkopen neemt af. In 2015 is de prognose dat cross channel retail verantwoordelijk is voor 54,1% van de verkopen. Het aandeel van pure online kopers gaat van 10,4% naar 8,8%. Opvallend is verder dat de voorkeur voor uitsluitend online kopen niet leeftijdsgebonden is. Bij het online shoppen kiest de consument grotendeels voor gemak: shoppen wanneer je maar wilt en eenvoudig prijzen vergelijken. Maar in de fysieke winkel kun je het onderscheid echt 'ondergaan'. Beleving en goed personeel dat deskundig adviseert zijn daarbij de belangrijkste factoren.