Blog 2010

Ik voel me meer dan een consument (dec. 2010)

Javier Guzman - Marketing

{youtubegallery=Javier Guzman - Marketing}

Hoe leuk zijn we op Facebook (nov.-dec. 2010)

In vier jaar tijd is Facebook uitgegroeid tot een van de grootste digitale vriendennetwerken in de wereld. Zeker 0.5 miljard mensen maken gebruik van dit social netwerk, dat neerkomt op 1 op de 14 mensen ter wereld. Facebook is, eigenlijk net als twitter, een manier om aan de buitenwereld te laten zien en lezen waarmee je zoal bezig bent. Het is een soort van podium voor een ongebreidelde zelfverheerlijking dat alleen bestaat omdat mensen niets willen missen. Het medium is voor vele mensen een methode om hun beste 'ik' te laten zien. Dat dit meestal wat mooier wordt voorgesteld dan de werkelijkheid maakt daarbij niet zoveel uit. Facebook is er immers om gezien te worden en dat te delen en te projecteren op anderen!

Broninformatie: Quote november 2010.

Hoe manipuleer ik mezelf (oktober 2010)

Onlangs bleek uit Duits onderzoek (gepubliceerd in Psychological Science) dat een tot geluksmascotte omgetoverd voorwerp wel degelijk kan helpen. Zo bleek dat proefpersonen die hoorden dat ze tijdens het golfspel met als test met een `geluksgolfbal` speelden, het beter deden dan spelers die een gewone bal kregen. Wat ook naar voren kwam uit het onderzoek is dat de werking anders is dan gedacht. Er komt geen magie aan te pas. In een vervolgexperiment dat bestond uit het oplossen van puzzels, bleek dat degenen die een geluksvoorwerp, zoals een specifiek sieraad, bij zich hadden, zichzelf hogere doelen stelden en daardoor extra gemotiveerd werden. Ze hadden er meer vertrouwen in dat zij hun doel zouden bereiken dan proefpersonen zonder een geluk brengend voorwerp. Het bleken vooral de extra motivatie en het grotere vertrouwen in een goede afloop te zijn die ervoor zorgden dat deze mensen meer puzzels oplosten dan hun collega`s. De kracht van geluk brengende voorwerpen zit dus vooral tussen de oren. Veel ondernemers weten dat ze met die wetenschap ook hun eigen succes kunnen beinvloeden.

Hoofdsponsors KLM Open (aug.-sept. 2010)

Kijk dat is nou humor. Deze maand las ik in een marketingvakblad dat T-Mobile en Research in Motion (RIM) sponsor zijn geworden van het KLM Open. Er stond letterlijk: ‘Het duo-sponsorship biedt het juiste platform voor communicatie en relatiemanagement.’ Ik vraag me af of het duo-sponsorship niet in de gaten heeft dat ze op z’n minst met drie sponsors zijn. De hoofdsponsor KLM - heeft met deze meerjaren strategie van sponsoring – klaarblijkelijk zo’n sterke merkmeerwaarde opgebouwd dat andere sponsors zich hieraan graag willen verbinden.

Waarom scoren de Beesies zo hoog (juli 2010)

De Beesies bij Albert Heijn waren tijdens de WK opnieuw in no-time uitverkocht. Vanwaar dit succes? Enerzijds natuurlijk door de forse reclameondersteuning maar veel belangrijker blijkt het gegeven dat de waardering door kinderen veel hoger ligt dan bij acties van de concurrent. Op de vraag waarom de waardering zo hoog is, is het antwoord simpel: "Met de Beesies kun je spelen".

Het concept achter een merk (juni 2010)

Een omschrijving ter overdenking: een goed conceptmerk onderscheidt zich van productkenmerken door geen intrinsieke kwaliteiten en/of schijninnovaties meer te claimen maar een gedachtegoed, een betekenis en een visie. Er wordt bij een merk een denk- en gevoelswereld aangedragen. Zie hier de basis voor invulling van sponsoring en event-marketing.