Blog

Crisis, meer gevoel in marketing denken (april-juni 2020)

In deze periode van de corona-crisis wordt duidelijk hoe we het persoonlijke contact missen. In communicatie is eigenlijk alles op beleving gebaseerd en de impact hiervan vindt zijn basis in fysiek contact en elkaars aanwezigheid. Uit onderzoek is al langer bekend dat spraak in combinatie met lichaamstaal veel meer zegt dan telefonisch contact en ook skypen of face-timen bevestigt alleen maar de afstand. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Hopelijk kunnen we ons na de corona crisis meer gaan richten op het juist warmer invulling geven aan marketing- en reclamevraagstukken.

In 2020......de emotie van het ware verhaal (jan.-mrt. 2020)

De maatschappelijke, omgevings- en milieuontwikkelingen zijn zo actueel dat de interesse van doelgroepen steeds verder gaat in het willen achterhalen van het verhaal achter een product, dienst en/of onderneming. Deze waarde van ‘storytelling’ speelt een steeds belangrijker rol in het decision making process. De aandacht wordt geprikkeld door bijvoorbeeld meer te weten te kunnen komen over de oorsprong en mate van authenticiteit. Eerlijkheid en transparantie genereert veel begrip en vertrouwen waardoor het respect voor producten en diensten toeneemt. Nieuws dat niet op waarheid te achterhalen is kan niet meer rekenen op toegevoegde waarde. Deze wetenschap biedt bij het merkbouwen in 2020 een goede basis om verdere inspanningen te verrichten naar een unieke en duurzame positionering.

Bescherming concept, ontwerp, tekst en beeld (okt.-dec. 2019)

Een idee voor de opzet en het invullen van een bepaalde campagne moet, ook afhankelijk van het medium, juridisch aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo kunnen er zowel op het concept als de uitvoering, auteursrechten, copyright en licenties rusten. Liggen idee en teksten veelal bij een communicatiebureau, voor beelden ligt dat ingewikkelder. In overleg met een ingeschakelde fotograaf kunnen bijvoorbeeld rechten worden afgekocht. Een andere en veelal goedkope route is het zoeken naar beelden bij erkende stockbureaus en afhankelijk van het soort gebruik, hiervoor een gebruiksrecht betalen. Een beeld van internet zomaar gebruiken is niet aan te bevelen en kan hoge boetes opleveren.

Juist inschakelen social media belangrijk (juli-sept. 2019)

Facebook en Instagram bepalen met het doorvoeren van algoritmes achter hun platform inmiddels wat mensen wel en niet te zien krijgen. En dat is eigenlijk maar goed ook want alleen aan likes en volgers heb je niet zoveel. Er zijn immers veel fake accounts, like-bots en wel meer redenen om je daar niet op te richten. Kies duidelijk voor kwaliteit, gedefinieerd vanuit de juiste doelstellingen en inhoud. De gewenste interactie met de juiste persoon vanuit de juiste klik naar bijv. de website is veel belangrijker en ook nog eens goed te controleren en te registeren. Het is daarbij wel efficiënt om bij gewenst snel resultaat een samenwerking met een goede influencer aan te gaan.

Bestaat er traditionele reclame? (apr.-jun. 2019)

Steeds meer wordt er gezocht en gegrepen naar nieuwe marketingmiddelen om communicatie effectief te laten zijn. Het wordt bijna een doel op zich. Is het niet meestal oude wijn in nieuwe zakken? De boodschap lijkt heel effectief echter ook veel anderen hebben dezelfde nieuwe routes ontdekt. Het effect is veel minder dan verwacht. Doelgroepen worden blootgesteld aan een grote hoeveelheid signalen waardoor tegenwoordig deels informatie bijna automatisch ‘geblockt’ wordt. Zoek daarom vooral naar opvallendheid en exclusiviteit in een omgeving met beperkte signalen. Zou een vliegtuigje, met daarachter een reclamestrook, weer in beeld komen…...

De ontwikkelingen in design 2019 (jan.-mrt. 2019)

  • Het overweldigende aanbod van kleuren zal in 2019 nog sterker toenemen.
  • In fotografie ook meer kleuren. Illustratieve en kunstzinnige decors worden geïntegreerd.
  • Het toepassen van een kleurverloop komt terug. Een revival van een ambachtelijke beleving.
  • In design wordt gezocht naar mogelijkheden om traditionele ontwerp-grids te vermijden.
  • Er wordt gezocht naar grotere lettering en meer variatie in typografie.
  • Het integreren en combineren van actueel en geprojecteerd beeld krijgt meer toepassing.
  • Illustraties, animaties en dimensies vormen een belangrijk onderdeel van het design.

Subcategorieën